Слово о полку Игореве - словарь-справочник → Что такое смысленыи, что означает и как правильно пишется

Что такое "смысленыи"? Как правильно пишется данное слово. Понятие и трактовка.

смысленыи Смысленый — смысленыи, -ая, -ое (1) 1. Умный; разумный: Тому (Всеславу) в?щеи Боянъ и пръвое прип?вку, смысленыи, рече: Ни хытру, ни горазду, ни птицю горазду, суда божіа не минути. 37. Да вышьняго получиши царства и славы неиздреченьныя, прельстьныя, премудре, и тъл?ющая славы, яко [съ]мысленыи пр?мудръ. Мин. окт., 210 (1096 г.). 955: И вид?въ ю (Ольгу) добру сущю з?ло лицемъ и смыслену, удививъся царь разуму ея, бес?дова к ней. Пов. врем. лет, 44 (1377 г. ? нач. XII в.). 386: Придоша болъгары в?ры бохъмич?, глаголюще, яко „Ты князь еси мудръ и смысленъ, не в?си закона“. Там же, 59. Злато бо искушается огнемъ, а челов?къ напастми ... челов?къ, б?ды под[ъ]емля, смысленъ и уменъ обретается. Посл. Дан. Заточ., 68 (XVII в. ? XIII в.). Аще ли кто на рати не храбръ, но въ замысл? кр?покъ и въ слов? твердъ; ты, княже, избираи себ? смысленныхъ людеи. Посл. Дан. Заточ. (Тих.), 81 (XVII в. ? XIII в.). Кадмосъ же да дщерь свою Агавии за Ехиона; прижи с нею сына, именемъ Пеньфеуса, мужа смыслена пр?дъ вс?ми мудра. Хрон. Малалы, II, 42 (XV в. ? XIII в.). | В знач. сущ. Горе съмысльнии въ себ?, и пр?дъ собоу хытрии. Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 117. Сердце бо смысленаго укр?пляется въ телеси его красотою и мудростию. Сл. Дан. Зат., 4 (нач. XVII в. ? XII в.). Смысленаго умъ есть акы море, иже не точью р?кы уставляеть въ соб?, но и луж?. Изреч. Ис. и Варн., 14 (XIV—XV вв.). || Глубокий по содержанию, мудрый. Вьсу пов?сть божьствьную хошти слышати и притъча съмысльныя, да не гонезнуть тебе. Изб. Св. 1073 г., 201. Ув?щение съмысльно приимъ своихъ си, радуя ся отлучи ся на подвигъ, славне, и в?ньца поб?дьныя приялъ еси. Мин. нояб., 479 (1097 г.). || Благоразумный, рассудительный. 1093: Святополкъ же поча сбирати вое, хотя на ня (половцев). И р?ша ему мужи смыслении: „Не кушайся противу имъ, яко мало имаши вой“. ... Начаша же друзиинес мыслении глаголати: „Поиди, княже“. Пов. врем. лет, 148 (1377 г. ? нач. XII в.). Старость же ... смыслени челов?кы творитъ и от сладости отводить и. Пчела, 435—436 (XIV в. ? XIII в.). || Понятливый. Не по мноз?хь дьнехь прииде къ Иосифу Закхеи, глагола ему, яко смисльно и разумно отроче имаши, да пр?даи ми его, да ... научю книгамь и всему наставлению. Ев. Фомы, 321 (XIV в.). И от кр?пкыихъ юношь, на нихъ же н?сть порока и добры озрьчию, и смыслены во всеи премудрости, и в?дущая ум?ние и пр?мудрость. Библ. Генн. Дан., 1, 4 (1499 г.). Ср. Даль (ТСЖВЯ): Смысленый, кто смыслит что, в ком есть смысл или рассудок; рассудительный, толковый. || Смысленый или смышленый человек, изворотливый, находчивый, догадливый, расторопный, понятливый или сметливый. Не нужен ученый, а нужен смышленый. Доп. к „Опыту“: Смысленый — сметливый. Псков. Твер. Васнецов (Матер. обл. слов. вят. гов.): Смышленой — сообразительный, рассудительный, толковый. Добровольский (Смол. обл. сл.): Смышленый — умный. Миртов (Дон. слов.): Смысленный — смышленый. Ср. В. Н. Перетц (К изучению „Сл. о п. Иг.“. IV. Эпитеты в „Сл. о п. Иг.“ и в устной традиции. — ИОРЯС, т. XXX, Л., 1926, с. 185): „Смысленый. ... В устн. традиции великор., украинск. и белорусской не встречено. Как слово книжное не было усвоено песенной традицией“. 2. Одаренный разумом, способностью мыслить. Нъ понеже надвое разд?ли (бог) чюемая рода: ти овъ сьмыслънъ и словесънъ сътвори, овъ же бе-съмысла, и повину съмыслънуму роду бесловеснааго естьство. Шест. Ио. екз. (пролог), 2 об. — 3 (1263 г.). Таче потомъ посл?ди же и челов?к се творитъ (бог) ... и еще издредь уньшу смыслъную и разумную душу. Там же, 161. 3. Духовный. Съмысленое и нескверньное мл?ко възлюбите. Апост. толк. XV в. (рукоп. Синод. собр., № 97; А. Горский и К. Невоструев. Описание славянских рукоп. Моск. Синод. библ., отд. 2, I. М., 1857, с. 172). Пасеть съ истиньнъимь пастухомъ съмысльную сию паству. Гр. Назиан., 180 (XI в.). 4. Воздержанный, целомудренный, благочестивый. И сь же тъкъмо не ослабися въ сласть жлъдьную, еще же и унъ сы, и законьно жен? сътуженъ; нъ и сь ю пр?глагола съмысльно и чисто житие съ нимь, навыкоста же оба псалтырю прочее, понеже въкуп? въ церкви, съхранивъша себе д?вьствомь до коньца. Патер. Син., 76 об. (XI в.). Глагола еи: „Аще искуплю вы длъгу, ляжеши ли съ мьною въ сию нощь?“. Въистину красьна и съмысльная глагола ему: Слышахъ, владыко, апостола, глаголюща, яко жена не владеть (так!) своимь т?лъмь, нъ мужь. Там же, 136 об. 5. Хитрый, коварный. Есть мужь съмысльнъ (?????????) и многомъ казатель, и своеи души есть неклучимъ. Изб. Св. 1076 г., 153. ? Смысленыи — им. пад. ед. ч. м. р.
А  Б  В  Г  Д  Е  Ж  З  И  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Х    Ц  Ч  Ш  Щ  Ъ  Ы  Ь  Э  Ю  Я  
Не нашел материала для курсовой или диплома?
Пишем качественные работы
Без плагиата!