Большой энциклопедический словарь → Что такое се, что означает и как правильно пишется

Что такое "се"? Как правильно пишется данное слово. Понятие и трактовка.

се Сей — сии, сия, сие; сь, си, се (15) 1. Указат. местоим. Указывает на одно из сопоставимых лиц (или на один из сопоставимых предметов): Усобица княземъ на поганыя погыбе, рекоста бо братъ брату: се мое, а то мое же. 19. 955: Яко же при Соломан? приде царица ефиопьская к Соломану, слышати хотящи премудрости Соломани, и многу мудрость вид? и знамянья: тако же си блаженая Ольга искаше добро? мудрости божьа, но она челов?чески, а си божья. Пов. врем. лет, 45 (1377 г. ? нач. XII в.). Прослу бо ся бяше о неи (Олимпиаде), яко же приидеть Филипъ с воины, сию пустити хощеть, а иную пояти. Александр., 9 (XV в. ? XII в.). Того же исц?леннаго правнукъ окова кивотъ златом над святою трапезою за очищение того, и сего скорому исц?л?нию вси удивишася. Патер. Печ. (Абр.), 175 (XV в. ? XIII в.). || Указывает на лицо или предмет, находящийся ближе к говорящему сравнительно с другими. Ихъ же прославилъ богъ премногою благодатию и чюдесы, яко же и сия страстотьрпьца въ сеи стран? Русьск?и земли. Ж. Бор. Глеб. (Усп.), 18 г (XII в. ? XI в.). Како оже твоего князя ориве ржуть на Адорс[к]ои и Наливс[к]ыи земл?, то наша кобыль жеребята измещуть на сеи земл? Пов. об Акире, 193 (XV в. ? XI—XII вв.). 1151: И ту стоящимъ имъ противу соб?, Изяславу же туто не дадущю имъ въбрьсти, н?лз? бы ни он?мъ на сю сторону, ни симъ на ону. Ипат. лет., 424—425 (XV в.). И ужичьнъ есть горнии огнь сему огню, иже в нас есть; нъ ты не глаголи, яко же съ огнь угасаетъ, а онъ горьнии не угасаетъ. Шест. Ио. екз., 6 об. (1268 г.). || В сочетании с существительными „день“, „время“, „ночь“ и под. указывает на текущее, нынешнее время: Начати же ся тъи п?сни по былинамь сего времени, а не по замышл?нію Бояню. 1—2. О Бояне, соловію стараго времени! а бы ты сіа плъкы ущекоталъ, скача, славію, по мыслену древу, летая умомъ подъ облакы, свивая славы оба полы сего времени. 6. Вступита, господина, въ злата стремень за обиду сего времени, за землю Русскую. 29—30. Тогда глагола имъ Иисус: Вьси вы съблазнитеся о мън? въ сию нощь. Остр. ев., 159 (1056—1057 гг.). Тъгда же въставъ блаженыи ... вратаря възвавъ, пыташе и: Еда къто къ воротомъ приходи въ сию нощь? Ж. Феод. (Усп.), 45 а-б (XII в. ? ок. 1088 г.). Понеже перси вид?ша зв?зду и до сего дьне, то избии вся, ту будеть, и тъ убиенъ. Флав. Полон. Иерус., 206 (XVI в. ? нач. XII в.). Бяху мужи мудри и смыслени, нарицахуся поляне, от них же есть поляне в Киев? и до сего дне. Пов. врем. лет, 13 (1377 г. ? нач. XII в.). Всяко наказание въ семъ времени ни мънится радостъно быти, но печально, посл?ди же плод миренъ искушеным от него подаваеть. Пчела, 392 (XIV в. ? XIII в.). ? Си ночь, си ночи — в эту, только что прошедшую ночь: А Святъславь мутенъ сонъ вид? въ Кіев? на горахъ. Си ночь съ вечера од?вахуть мя, рече, чръною паполомою, на кроваты тисов?. 22—23. 1097: И придох к нему, и с?дяху около его дружина, и посадивъ мя и рече ми: Се молвилъ Василко си ночи к Уланови и Колчи, реклъ тако... Пов. врем. лет, 175 (1377 г. ? нач. XII в.). 1152: Ярославъ же възр?въ на Петра и росплакася. Петръ, не в?дая, с?дяше, и нача прашати: „Что се есть?“. И пов?даша ему: „Богъ сы ночи князя поялъ“. И рече Петръ: „А сы ночи есмь по?халъ, а онъ — добръ“. Ипат. лет., 464 (XV в.). 1154: Утрии же дьнь пригнаша к Ростиславу ис Киева и пов?даша ему: Отьца ти Вячеслава богъ поялъ... Сы ночи былъ веселъ съ своею дружиною, и шедъ спать здоровъ; яко же леглъ, тако боле того не въсталъ. Там же, 472—473. Ср. Опыт обл. слов.: Сеночи — в эту ночь. Яросл. Якушкин (Матер. для слов. Яросл. губ.): Сеночи — в эту ночь. ----- Дополнения ----- К ? Си ночь, си ночи. Ср. Німчук («Сл. о п. Іг.» і народна мова, с. 36): «...си ночь... широко вживаєтся в сучасних закарпатських говірках у формі сино?чи „минулоі ночі, в минулу ніч“, наприклад: сино?чи бур’а вили?ка была? (с. Довге, Іршавського р-ну). Характерно, що в „Слові“ в одній і тій же частині вжито давньоруське синочь (съ вечера) поряд із подібним сполученням в сю нощь. Це пройшло непоміченим, тому неправильний розподіл суцільного тексту першого видання у виразі в сю нощь й досі трактується не як сполучення прийменника в із формою знахідного відмінка вказівнаго займенника жіночого роду ся — сю, а як форма означального займенника вся — всю, „всю, цілу“. Вирази си ночь і в сю нощь — синонімічні». В. Ю. Франчук (Мог ли Петр Бориславич создать «Сл. о п. Иг.»? — ТОДРЛ, т. XXXI. Л., 1976, с. 78): «Сочетание „сы ночи“ ...встречается в Ипатьевской летописи всего три раза, четвертый отмечен в „Слове о полку Игореве“... Трудно сказать, можно ли установить здесь какую-то связь с тем, что во всех случаях речь идет о княжеской смерти — реальной (Ипатьевская летопись) или предполагаемой («Слово»)». ---------- ? Сие житие, сия жизнь; сей миръ, сей в?къ — земная жизнь в противоположность загробной. Т?мь же и разум?и суету в?ка сего и скоро падуюштюю плъть нашу: дьньсь бо растемъ, а утро гниемъ. Изб. Св. 1076 г., 10—10 об. Аште къто имать очиштену душу отъ челов?чьскыя пр?льсти и видить худость своего естьства, умаления и напрасную съмьрть сего жития, въ бр?гъгърдостьныи не въпадеть ся, аште и въ сану есть высоц?. Там же, 27 об. 1093: Егда богъ отведеть тя от житья сего, да ляжеши, иде же азъ лягу, у гроба моего. Пов. врем. лет, 142 (1377 г. ? нач. XII в.). Помысли бо ты бога святаго и небесную славу, приложи же славу ту къ сеи жизни нынешьнии, да скоро расмотрь. Златостр., 79 (XII в.). Блажени суть отьци наши Авраамъ и Исакъ и Яковъ, яко изидуть отъ мира сего, и не вид?ша погребления града сего. Пов. прор. Иерем. (Усп.), 1 в (XII в.). И оскврънися земля д?лами их, и жени челов?чьскые велико зло творят въ вся вр?мена в?ка сего.Кн. Енохова 1, 16 (XV в. ? XIII в.). Князи и бояря и удалые люди, иже оставиша вся домы своя и богатество, жены и д?ти и скот, честь и славу мира сего получивши, главы своя положиша за землю за Рускую и за в?ру християньскую. Задон. Унд., 535 (XVII в. ? XIV в.). Простите мя, братия, и благословите в сем в?це и в будущем. Там же, 540. ? Сей миръ — мирская жизнь в противоположность монашеской. Мнози бо, отшедше мира сего во иноческая, и паки возвращаются на мирское житие, аки песъ на своя блевотины, и на мирское гонение. Посл. Дан. Заточ., 70 (XVII в. ? XIII в.). 2. Указывает на лицо или предмет, о котором говорилось ранее: Почнемъ же, братіе, пов?сть сію отъ стараго Владимера до нын?шняго Игоря. 5. О Бояне, соловію стараго времени! а бы ты сіа плъкы ущекоталъ, скача, славію, по мыслену древу, летая умомъ подъ облакы. 6. Азъ есмь хл?бъ живыи, съшьдъи съ небесе. Аще къто сън?сть отъ хл?ба сего, живъ будеть въ в?къ. Остр. ев., 21 (1056—1057 гг.). Коньчяшя ся книгы сия рукою гр?шьнааго Ио[ана], избьрано из мъногъ книгъ княжихъ. Изб. Св. 1076 г., 275 об. — 276. И приключи же ся тогда жива ятииюд?янина, его же, повел?вшю Титу, распяша пред ст?нами, да симъ вид?ниемь ужаснутся гражане и осклабятся. Флав. Полон. Иерус., 376 (XVI в.? нач. XII в.). 1093: Преставися великый князь Всеволодъ, сынъ Ярославль, внукъ Володимерь... Сий бо благов?рный князь Всеволодъ б? изд?тьскабоголюбивъ. Пов. врем. лет, 141—142 (1377 г. ? нач. XII в.). 1148: На утр?и же дьнь Изяславъ видивъ, оже Дн?пръ казится, и рече к мужемъ своимъ, къ угромъ: Се съ симъ ны ся полком н?лз? бити сею р?кою. Ипат. лет., 362 (XV в.). И рече к нему Диевъ влъховъ: Александръ ... дръзаи: якоже бо Николу еси поб?дилъ, тако поб?диши многы противных. Александръ же сию в?сть приимъ, съ поб?дою възвратися въ Макидонию. Александр., 22—23 (XV в. ? XII в.). 3. Указывает на лицо или предмет, выделяя его из ряда подобных: И начяша князи про малое „се великое“ млъвити, а сами на себ? крамолу ковати. 19. Рече господь притъчю сию: челов?ку н?коему богату угобьзися нива. Остр. ев., 104—104 об. (1056—1057 гг.). Аще бога не бою ся, ни челов?късрамляю ся, нъ понеже застоить ми въдовица си, да мьщю е?. Изб. Св. 1076 г., 228 об. — 229. Дандами же, вид?въ, см?яся и рече Александру: Ув?щаиптица сия, иже в дубрав? поють, взяти злато и сребро, и да паче поють. Александр., 122 (XV в. ? XII в.). 4. Только в форме ср. рода — се: в значении усилительной частицы. а) Ставится в начале устного высказывания, обращения для привлечения внимания собеседника. Пакы посъла ины рабы, глаголя: Рьц?те зъваныимъ: се об?дъ мои уготовахъ. Остр. ев., 80 об. (1056—1057 гг.). И сь перв?е въставъ, глагола къ Титу: О цесарю, се дьньсь пр?даю главу свою тоб? бодро. И первыи азъ въсхожю на ст?ны и молюся. Флав. Полон. Иерус., 401 (XVI в. ? нач. XII в.).944: Се слышавше корсунци, послаша къ Раману, глаголюще: Се идутъ русь бещисла корабль, покрыли суть море корабли. Пов. врем. лет, 34 (1377 г. ?нач. XII в.). 1185: И рече Игорь ко братома и к мужемь своим: Се богъ силою своею возложилъ на врагы наша поб?ду, а на нас чьсть и слава; се же видихомъ полки полов?цькии, оже мнози суть. Ипат. лет., 640 (XV в.). ? Се ли — то же в вопросительных предложениях и при риторическом вопросе: О моя сыновчя, Игорю и Всеволоде!... Се ли створисте моеи сребренеи с?дин?! 26. Се ли рьц?мъ, буди и си строина (жена) и добра съ мужьмь своимь, нъ да имать д?ти буе и зълонравы, то того чьто е горе! Златостр., 77 (XII в.).Пророци писаша, яко не оскуд?еть князь от Июды, донде же приидеть, ему же отдано есть, на того языци будуть уповати. А се ли есть упование языкомъ? Флав. Полон. Иерус., 200 (XVI в. ? нач. XII в.). К нему бых реклъ азъ: О Петре, се ли исправление твое апостольское къ убогому? Пчела, 79 (XIV в. ? XIII в.). Въсплескашя рукама о теб? ... рекуще: Се ли градъ — в?нець слав?, веселие всея земля? Библ. Генн. Пл. Иерем., II, 15 (1499 г.). Ср. Л. А. Булаховский („Сл. о п. Иг.“ как памятник древнерусского языка. — В кн.: „Сл. о п. Иг.“. Сб. исслед. и статей. М. — Л., 1950, с. 161): „Се ли в данном тексте, во-первых, может быть давним искажением. Если так, речь здесь должна идти едва ли не только о двух возможных словах: селико«столько» — с недописанным «-ко» или се лихо «эту беду» — с недописанным «-хо». Во-вторых, именно на южнорусской почве, насколько позволяют судить два записанные мною примера, се ли приобрело значение союза: «а князю Дмитрию помагати королеви на всякого неприятеля ... се ли будеть недосп?шенъ. Князю Дмитрию люди сво? послати» (Договор волынск. князя Димитрия (Любарта) с польским королем Казимиром, 1366 г., по изданию В. Розова (Українські грамоти, I, 1928, с. 14), — примеч. Л. А. Булаховского) ... се ли здесь, собственно, «если это...», но в контексте местоименное значение се почти затерто. Таким образом, в обоих приведенных случаях се ли имеет или близится к значению условного союза. В интересующем нас месте «Слова» такое значение не подходит, но подозревать какой-то близкий к союзу смысл в этой части, по-моему, можно“. б) Ставится в начале предложения, указывая на переход к новой мысли или на начало действия, явления, — вот: Быти грому великому, итти дождю стр?лами съ Дону Великаго. Ту ся копіемъ приламати, ту ся саблямъ потручяти о шеломы Половецкыя, на р?ц? на Каял?, у Дону Великаго. О Руская земл?! уже за шеломянемъ еси. Се в?три, Стрибожи внуци,в?ютъ съ моря стр?лами на храбрыя плъкы Игоревы! земля тутнетъ, р?кы мутно текуть. 12. Нъ се зло — княже ми не пособіе: наниче ся годины обратиша. Се у Римъ кричатъ подъ саблями Половецкыми, а Володимиръ подъ ранами. 27—28. Въ вр?мя оно б? учя Иисус на единомь отъ съборищь въ суботы. И се жена, духъ имущи недужьнъ 18 л?тъ, и б? сълука и не могущи въсклонитися отинудъ. Остр. ев., 105—105 об. (1056—1057 гг.). И вид? Созоменъ: и се мужь красьнъ з?ло и доброобразьнъ вельми изл?зъ ис полат?хъ, прииде къ ангеломъ носяштиимъ лар?. Изб. Св. 1076 г., 271 об. — 272. Всякъ бо, облачяяи убогааго, Христа облачить... Се же ти запов?даю, не раскаи ся николи же о милостыни, ни поноси ништю, яко далъ ему еси чьто. Там же, 274. Посади убо (Владимир) сего оканьнааго Святопълка въ княженииПиньск?, а Ярослава — Нов?город?, а Бориса — Ростов?, а Гл?ба — Муром?. Нъ се остаану много глаголати, да не многописании въ забытьвъл?земъ, нъ о немь же начахъ, си съкажемъ убо сице. Ж. Бор. Глеб. (Усп.), 8 г (XII в. ? XI в.). Нъ мы уже сьд? ставимъ слово. Се же азъ, Нестеръгр?шный, о житии ... исписавы. Ж. Бор. Глеб. (Чтен.), 40 (XIV в. ? XI в.). То слышавъ келарь отиде и блаженыи моляше бога о сихъ. И сепр?жереченыи онъ боляринъ, богу ему възложьшю на умъ, се бо напълнивъ три возы брашьна: хл?бъ и сыръ, и рыбъ, сочиво же и пьшено, еще же и медъ, — и то посъла къ блаженому въ манастырь. Ж. Феод. (Усп.), 50 в (XII в. ? ок. 1088 г.). 1097: И почаста (конюхи) простирати коверъ и, простерша, яста Василка и хотяща и? поврещи; и боряшется с нима кр?пко, и не можаста его поврещи. И се вл?зше друзии повергоша и?, и связаша и?. Пов. врем. лет, 173 (1377 г. ? нач. XII в.). 1161: И то ему молвящю, и се поиде множьство народа людии, и, емше князя, запроша в ыстебк?, а княгиню послаша в манастырь, а дружину его исковаша, а товаръ его разъграбиша. Ипат. лет., 510—511 (XV в.). Господь в?чныи посла [ми] к теб?, и се ть днесь въсходиши съ нами на небо. Кн. Енохова 1, 3 (XV в. ? XIII в.). ? Се бо: Уже снесеся хула на хвалу; уже тресну нужда на волю; уже връжеса дивь на землю. Се бо Готьскыя красныяд?вы въсп?ша на брез? синему морю, звоня Рускымъ златомъ, поютъ время Бусово, лел?ютъ месть Шароканю. 25—26. в) С последующей частицей „бо“ служит для присоединения предложения, раскрывающего причину того, о чем говорится в предшествующем: И ркоша бояре князю: Уже, княже, туга умь полонила; се бо два сокола сл?т?ста съ отня стола злата поискати града Тьмутороканя, а любо испити шеломомь Дону. 24. Д?вы възиграите: се бо д?вая из неплодъне происходить и ражаеть ся Спасъ. Мин. сент., 082 (1095 г.). Въ единъ бо дьнь пришьдъши мати ему (Феодосию) глаголя: ...иду въ манастырь женъ и ту остригъши ся прочая пребуду дьни своя. Се бо от твоего учения разум?хъ, яко ничто же есть св?тъсии маловременьныи. Ж. Феод. (Усп.), 33 а (XII в. ? ок. 1088 г.). 944: Р?ша же дружина Игорева: Да аще сице глаголеть царь, то что хочемъ боле того, не бившеся имати злато, и сребро, и паволоки? ... Ли с моремъ кто св?тенъ? Се бо не по земли ходимъ, но по глубин? морьст?й: обьча смерть вс?мъ.Пов. врем. лет, 34 (1377 г. ? нач. XII в.). г) Ставится перед словом (или после слова), на которое падает логическое ударение: Нъ се зло — княже ми не пособіе: наниче ся годины обратиша. 27. И придошя къ Иоану, и р?шя ему: Равви, иже б? съ тобою об онъ полъ Иердана, емуже ты съв?д?тельствова, се тъ крьщаеть, и вьси грядуть къ нему. Остр. ев., 9 об. — 10 (1056—1057 гг.). Якоже се и при насъ нын? половци законъ держать отець своих: кровь проливати, а хвалящеся о сихъ. Пов. врем. лет, 16 (1377 г. ? нач. XII в.). И не оскуд?хомъ поб?дами на вс?хъ; и срамъ се есть намъ, аще не поидемъ на вы воевати. Александр., 97 (XV в. ?XII в.). 5. В форме род.-вин. пад. м. р. — сего употребляется в значении причинного союза: Того стараго Владиміра нельз? б?пригвоздити къ горамъ Кіевьскымъ: сего бо нын? сташа стязи Рюриковы, а друзіи Давидовы; нъ розно ся имъ хоботы пашутъ, копіа поютъ! 37. 946: Азъ бо не хощю тяжьки дани възложити, яко же и мужь мой, сего прошю у васъ мало. Вы бо есте изънемогли в осад?, да сего у васъ прошю мала. Пов. врем. лет, 42—43 (1377 г. ? нач. XII в.). Дивно ж и се, яко ж пишет въ отечъских книгах: „Слабу быти посл?днему роду“; сего ж Христосъ въ посл?днем род? сем такова себ? д?лателя показа и пастыря инокомь и наставника и учителя всея вселенныя словесным овцам. Патер. Печ. (Абр.), 21 (XV в. ? XIII в.). ?  Се — им. пад. ед. ч. ср. р.; сего — род. пад. ед. ч. ср. р.; си, сію — вин. пад. ед. ч. ж. р.; се — вин. пад. ед. ч. ср. р.; сіа — вин. пад. мн. ч. м. р.
се - СЕ, местоим., или нареч. указат. сей, вот, это, этто, сие есть; сей, сие. Се Агнец Божий, Иоан. Се ... Толковый словарь Даля
се -         Сэ (See) Анри Эжен (6.9.1864, Сен-Брис, Сена и Уаза, — 10.3.1936, Ренн), французский истори... Большая Советская энциклопедия
се - СЕ, указательная частица (церк.-книжн., поэт. устар.). Вот . И се, равнину оглашая, далече грянуло "... Толковый словарь Ушакова
се - частица устар. 1. Употр. как указательное слово; это (2*2)... Толковый словарь Ефремовой
се - частица указат. устар.... Малый академический словарь
се - СЕ - в китайской мифологии легендарный правитель, помощник Юя и Шуня, основатель династии Шан. Родил... Большой энциклопедический словарь
А  Б  В  Г  Д  Е  Ж  З  И  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Х    Ц  Ч  Ш  Щ  Ъ  Ы  Ь  Э  Ю  Я  
Не нашел материала для курсовой или диплома?
Пишем качественные работы
Без плагиата!